Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Psycho-educatie kan nog veel beter

Mijn naam is B, ben autistisch en ik ben sinds oktober 2017 in zorg bij het FACT vanwege persoonlijke problemen en een onvoldoende stabiele omgeving. Het FACT ondersteunt mij op verschillende gebieden, maar een van de voor mij belangrijkste zaken is de psycho-educatie. Die kan nog veel beter.

Ik wist al wel veel van autisme door de psycho-educatie die ik als kind kreeg, maar inmiddels ben ik meer ontwikkeld en tegen andersoortige problemen aangelopen waar ik meer zicht op wil krijgen. Het FACT-team is zeer flexibel. Zo heb ik zoveel keren op de laatste dag een afspraak kunnen verzetten tot later op de dag, of heeft het team hetzelfde bij mij kunnen doen toen zij zelf crisissen hadden. Ook wordt er niet te veel druk op cliënten gezet. Maar naast alles wat al goed is, kan er iets nog wel veel beter, namelijk de psycho-educatie.

Te overprikkeld voor informatie

In het begin van de behandeling kreeg ik vooral steun bij de crisis waarin ik zat (ruzie thuis, huisvestingsproblemen, eenzaamheid o.i.d.). Toen kreeg ik al wel wat psycho-educatie in de vorm van enige uitleg over praktische zaken die op dat moment speelden. Toen de crisis afnam kon ik zelf weer beter formuleren waar ik behoefte aan had, namelijk het begrijpen en toepassen van mijn Autistische denkpatroon. Dit werd toen wekelijks gespreksonderwerp met de GZ-psychologe. Achteraf gezien wist hier ik hier al meer van dan ik me op dat moment realiseerde, maar waarschijnlijk was ik toch nog iets te veel overprikkeld waardoor ik onvoldoende bij deze informatie kon komen.

Hoe pas je dat dan toe?

Ook denk ik dat het te veel theoretisch en algemeen geformuleerd was voor mij. Ik had meer praktische informatie nodig om het te kunnen begrijpen in detail. Alleen door zelf te mixen en matchen kon ik dit leren in de praktijk. De basis van psycho-educatie is op zich wel goed, maar mijn advies zou zijn dat psycho-educatie zich vervolgens meer richt op wat je dan daarna met deze informatie doet. Hoe bouw je ermee in je leven? Hoe pas je dat dan toe? Hoe ziet dat eruit? Ik zou ervoor willen pleiten dat psycho-educatie niet alleen gebaseerd wordt op uitkomsten van wetenschappelijk onderzoek en protocollen, maar veel meer gebruikmaakt van de ervaringen van andere mensen. De beste manier om dit te bereiken is door te beginnen met praktisch advies te geven en dit toe te passen. Als dit genoeg toe wordt gepast, dan heb je ook praktische informatie. Het uiteindelijke doel is deze praktische informatie als standaard naast de theoretische informatie te geven.


Anonieme bijdrage vanuit Platform F-ACT Jeugd

Platform F-ACT Jeugd houdt zich bezig met doorontwikkeling en verspreiding van ACT en F-ACT Jeugd als relevant organisatiemodel voor de gecombineerde hulpverlening aan jeugdigen vanuit zowel jeugd-ggz als jeugdzorg en Jeugd LVB voor een specifieke doelgroep in Nederland, nl. kinderen en jeugdigen tot 24 jaar met complexe zorgvragen en/of zorgmijding.

Reacties

  1. Mooie blog! Ik ben het hier helemaal mee eens. En ook dat het nog te weinig bestaat. Daarom ben ik zelf maar gaan ontwikkelen: op mijn website http://www.tictalkmore.nl bied ik e-learning modules aan die precies doen wat jij hier beschrijft. Ze zijn gericht op dagelijkse problemen en hoe het toe te passen in de praktijk 🙂

  2. Wijze woorden, mooi blog! Bedankt voor dit inzicht

Reageren

vorige post: