Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Werken bij FACT-LVB is met je voeten in de klei!

Het werken met cliënten met een verstandelijke beperking vraagt een wezenlijk andere bejegening en aanpak dan het werken met cliënten zonder deze beperking. Vaak zien cliënten de noodzaak van gedragsverandering niet in. Behoeften zijn veelal primair. Als we de primaire behoeften van onze cliënten negeren of niet in zekere mate oplossen, belemmert dat cliënten in de gang naar hulp in de vorm van (specialistische) behandeling. 

Om onze hulp te laten slagen is het opbouwen van een goede werkrelatie essentieel. Daarin ligt soms een enorme uitdaging. Het vraagt creativiteit van onze medewerkers, maar ook geduld, oplettendheid, mentale veerkracht en doorzettingsvermogen. De inspanningen van alledag leveren soms grappige anekdotes op:

“We werken outreachend, dat wil zeggen dat we op onze cliënten af gaan. We maken contact en voeren gesprekken daar waar de cliënt zich bevindt. Het meest grappige moment was toen ik samen met een collega, Verpleegkundige Specialist, op pad ging voor een intakegesprek. Ergens buiten de bebouwde kom gaf mijn navigatiesysteem aan dat mijn bestemming zich links van mij bevond. Ik zag enkel een keurig omgeploegd stuk land, met daarachter een stukje bos. De cliënt in kwestie zou met zijn partner verblijven in het stukje bos achter het bewerkte land. Bij gebrek aan een fatsoenlijk pad zijn we – mijn collega op hakken – dwars door het land gebanjerd, met naarmate de wandeling vorderde zicht op een klein koepeltentje. BINGO, GEVONDEN! Daar stonden we dan, tussen de bomen in the middle of nowhere met modder tot aan onze enkels. It’s all about the first impression!”

“Laatst stond een intake op de planning met meerdere ketenpartners. De intake zou plaatsvinden bij de cliënt thuis. Bij aankomst was de cliënt niet aanwezig. Iets wat om uiteenlopende redenen wel vaker voorkomt. Vaak vindt een intake met enkel medewerkers van FACT plaats. Voor deze intake hadden ook medewerkers van de woningbouw en wijkzorg hun agenda geblokt. Het afstemmen van alle agenda’s was een enorme uitdaging geweest. Niemand zat te wachten op een ‘jammer-maar-helaas-laten-we-een-nieuwe-afspraak-maken’. Er werd gespeculeerd over waar de cliënt zou kunnen zijn. Voor ik het wist waren we met vieren op patrouille, op zoek naar de cliënt: van de woning van de cliënt naar het station, van het station naar het park, van het park naar de coffeeshop. Uiteindelijk hebben we de cliënt alsnog in zijn woning aangetroffen en heeft de intake alsnog plaatsgevonden.”

“Tijdens een kennismaking met een 12-jarige cliënt, vroeg de moeder van mijn cliënt of ze iets voor me in kon schenken. Beleefd antwoordde ik dat ik wel zin had in een kop thee – dan is het water in dit niet al te propere huishouden in ieder geval gekookt, zo dacht ik. Vanaf de bank zag ik hoe in de keuken met een pollepel een enorme mok werd gevuld met water uit een soeppan die bedekt was met een dikke laag kalk. Hmm… Terug op kantoor prezen collega’s mij gelukkig: mijn immuunsysteem had weer een boost gekregen!”

Humor

Humor is de motor achter de intensieve zorg die vanuit de FACT-LVB teams verleend wordt. Het helpt professionals te relativeren en zaken te zien vanuit een ander perspectief. Humor breekt het ijs tijdens een eerste ontmoeting, of haalt juist de kou uit de lucht als er spanningen zijn.

“In mijn werk heb ik te maken met zware problematiek, waaronder ernstige verslaving en huiselijk geweld. Toch probeer ik altijd zoveel mogelijk humor in te zetten. Want al is de situatie nog zo zwaar, het contact moet ook leuk en gezellig zijn. Ik neem daarom graag na een huisbezoek afscheid met een geintje, een lach. Zo bouw ik een band op met de cliënt en ben ik niet alleen de man van de moeilijke boodschappen.”

Op welke manier speelt humor een rol bij jullie? Deel jullie grappige anekdotes met ons!

Over FACT Idris

FACT Idris, onderdeel van de Amarant Groep, biedt hulp aan kinderen, jongeren en volwassenen met een lichte verstandelijke beperking en complexe problematiek. Kenmerkend voor de doelgroep is dat het mensen zijn waarbij sprake is van gedrags- en/of psychiatrische problematiek, waardoor zij problemen hebben op meerdere levensgebieden. Het gaat om cliënten die regelmatig in crisissituaties belanden, moeilijk te stabiliseren zijn en gedurende langere tijd ondersteuning nodig hebben. Veel van onze cliënten hebben al een lange hulpverleningsgeschiedenis en/of (meerdere) al dan niet gedwongen klinische opnames achter de rug en zijn daardoor zorgmijdend.

Het behandelen van psychiatrische/psychologische problematiek en/of een ontwikkelingsachterstand en eventuele verslavingsproblematiek vormt de kern van ons werk. Het bieden van passende begeleiding op die leefgebieden waar dat noodzakelijk is, is voorwaardenscheppend voor het kunnen slagen van (specialistische) behandeling. Begeleiding en behandeling gaan daarmee hand in hand en leiden gezamenlijk tot stabilisatie en/of vooruitgang van de cliënt.

Janske Mommers en Suzanne van Geel-Smit Over Janske Mommers en Suzanne van Geel-Smit

Janske Mommers: beleidsmedewerker FACT-LVB Amarant Groep | Antropoloog | Bruggenbouwer| Buitenmens | Wanderlust | Coffeelover |Creatief

Suzanne van Geel - Smit: orthopedagoog Generalist FACT-LVB Amarant Groep | Moeder van drie kinderen | Nieuwsgierig | Ondernemend | Flinke dosis humor

Reageren