Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Meer bureaucratie en versnippering na de transitie

De Jeugdwet zou de knelpunten in het jeugdstelsel oplossen, zeiden staatssecretarissen Martin van Rijn en Fred Teeven een paar jaar geleden. Het nieuwe stelsel ging de regeldruk verminderen en een einde maken aan bureaucratie en versnippering. Ik merk er nog niet veel van.

transitie jeugdzorgOnlangs wilde ik overleggen met een medewerker van het jeugd- en gezinsteam in de wijk waar mijn cliënt Justin woont. Onder het kopje contactinformatie van de website staat het telefoonnummer van de gemeente. Ik krijg een bandje te horen. Een vriendelijke mannenstem vraagt met welke gemeente ik contact wil en telt het aantal wachtenden vóór mij af.

Burgerservicenummer

Drie wachtenden en dertien minuten later hoor ik een wat minder opgewekte vrouwenstem. Ze vraagt waarmee zij mij kan helpen. Ik leg uit contact te willen met het wijkteam. Monotoon vraagt de vrouw naar het Burgerservicenummer van Justin. Het lijkt mij niet nodig dat te geven, antwoord ik. Met een kleine verzuchting vraagt de vrouw of ik nog even wil herhalen van welk ‘bedrijf’ ik ben. En of Curium met een ‘K’ geschreven wordt.

Enkele dagen later krijg ik een e-mail van een medewerker van het wijkteam. Latere e-mails en voicemails blijven echter onbeantwoord. Er zit niets anders op: ‘Spreekt u alstublieft de naam in van de gemeente die u wenst te bereiken’. Ditmaal vier wachtenden vóór me en twintig minuten luisteren naar hetzelfde muziekje. Via deze omweg kom ik erachter dat de medewerker van het team ziek is. Vóór de transitie hoefde ik niet eerst de telefonisch medewerker van de gemeente lastig te vallen met het ‘bedrijf’ Curium met een ‘C’.

Geen contract

De ouders van een andere Curium-cliënt, Sam, zagen met ons de noodzaak voor een acute plaatsing bij een instelling met een specifiek klinisch aanbod dat Curium helaas niet kan bieden. Die instelling heeft echter voor dit zorgaanbod geen contract met de gemeente waar Sam woont. Het Expertteam, met afgevaardigden van de gemeente en zorginstellingen, moet eerst bespreken of de gemeente toch de kosten zal dragen.

De gemeente is akkoord. Maar wanneer de ouders enkele dagen later contact opnemen met de nieuwe instelling, zegt het aanmeldbureau niets te kunnen doen: voor dit zorgaanbod heeft de instelling geen contract met de gemeente van Sam. Het aanmeldbureau adviseert Sam voor te dragen bij het Expertteam. Dat het zorgaanbod voor Sam al is goedgekeurd, is dus nog niet doorgegeven. Er volgt e-mailverkeer en telefonisch contact tussen mij, zorgmanagers en de gemeente om misverstanden uit de wereld te helpen en de aanmelding rond te krijgen.

Voor de transitie lukte het binnen twee werkdagen zo’n plaatsing te organiseren. Nu duurde het tweeënhalve week. Intussen ging Sam er niet op vooruit.

Opgewekte deuntjes

Wat Van Rijn en Teeven poogden na te streven met hun Jeugdwet is mooi. Maar in de uitvoering daarvan gaat het nu niet goed. Waar versnippering zou verminderen, bureaucratie zou worden teruggedrongen en professionals en gezinnen de ruimte zouden krijgen om te doen wat nodig is, zit ik sinds de transitie alleen maar meer achter mijn computer en luister ik aan de telefoon steeds vaker naar opgewekte deuntjes.

Teije Koopmans Over Teije Koopmans

gz-psycholoog in opleiding tot klinisch psycholoog bij Curium-LUMC | pianodocent | muziekliefhebber | actief lid NVGzP | enthousiast autopoetser

Reageren