Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Terugblik op CDSCS2014 en PEERS training; Wat is de take-home message?

Van 26 tot en met 28 juni vond in Rotterdam de International Conference on Child Development in School & Community Settings (CDSCS2014) plaats, waarin de kindontwikkeling binnen de maatschappelijke en onderwijscontext centraal stond. Tijdens deze conferentie, georganiseerd door de Yulius Academie, kwamen allerlei zorgprofessionals, docenten, managers en teamleiders van instellingen en beleidsmakers van gemeenten bij elkaar om kennis uit te wisselen en ervaringen te delen. Aansluitend vond de cursus “PEERS program – to improve social skills in young people with ASD” plaats die door klinisch psycholoog dr. Elisabeth Laugeson werd verzorgd. In dit blog blikken wij terug op deze verschillende activiteiten. Wat hebben we ervan opgestoken en wat gaan we doen met deze schat aan kennis? 

Kim Bul - CDSDCS2014 foto 1Platform voor kennisoverdracht

Het doel van de driedaagse conferentie CDSDCS2014 was het creëren van een platform voor kennisoverdracht met zowel nationale als internationale professionals. De conferentie gaf professionals op het gebied van kindontwikkeling, jeugdzorg en onderwijs de gelegenheid elkaar te ontmoeten en nieuwe kennis te delen en op te doen. Tevens bood CDSCS2014 bezoekers de gelegenheid hun netwerk uit te breiden en zich voor te bereiden op belangrijke transities zoals die van het passend onderwijs en transitie en transformatie jeugdzorg.

Wetenschap en praktijk tijdens congres CDSCS2014

Eén van de doelen van het congres was het verbinden van de klinische praktijk en wetenschap. Het programma richtte zich met name op de ontwikkeling van kinderen en jongeren op verschillende gebieden en in verschillende omgevingen. Naast aandacht voor het identificeren van risicogroepen, werd de rol van de sociale omgeving bij de ontwikkeling van sociaal-emotionele problemen en gedragsproblematiek onder de loep genomen (onder anderen door professor Marinus van IJzendoorn). Daarnaast was er in het programma aandacht voor het effectief inrichten van de transitie jeugdzorg en passend onderwijs (onder anderen van Michiel Noordzij). Ook werd er kennis gedeeld over effectieve interventieprogramma’s (zoals Taakspel en VIPP-FC) in zorg en onderwijs voor kinderen met psychiatrische problemen. Diverse trainingen voor ADHD en autisme, gezinsgerichte benadering, maar ook leerkrachtcoaching en begeleiding in de klas kwamen aan bod.

PEERS program

Tijdens de conferentie gaf klinisch psycholoog dr. Elisabeth Laugeson een workshop over de evidence-based sociale vaardigheidstraining PEERS. Deze training richt zich op kinderen, jongeren en jongvolwassenen met autisme die geïnteresseerd in de manier waarop je vriendschappen sluit en vriendschappen onderhoudt. Dr. Laugeson bleef na het congres in Nederland om aan geïnteresseerde professionals de driedaagse PEERS cursus te geven. Hierin werden bruikbare handvatten, gesprekstechnieken en tips gegeven om jongeren die moeite hebben met sociaal contact met leeftijdsgenoten, te begeleiden. De aanwezige professionals hebben de cursus als zeer succesvol ervaren en mogen zichzelf nu “PEERS Certified Provider” noemen.

Internationale sprekers en cases

De conferentie bood de gelegenheid om diverse nationaal en internationaal gerenommeerde experts te ontmoeten om buiten onze eigen leer- en ervaringskaders kennis op te doen. Professor Eric Taylor, één van de bekendste kinder- en jeugdpsychiaters uit Engeland, gaf een overzicht van zijn ervaring en bundelde nieuwe visies over zorg voor kinderen en gezinnen. Professor Robert Pianta, een belangrijke wetenschappelijke expert op het gebied van onderwijs en psychologie, beschreef het optimale leerklimaat op school en de competenties van een leerkracht die helpen om leerlingen met probleemgedrag een toekomst te kunnen bieden. De workshop van professor Haim Omer werd opengesteld voor ouders om mee te discussiëren over de methode Geweldloos Verzet. Tijdens meet-the-expert-sessies konden bezoekers en experts elkaar ontmoeten en kennis en ervaringen uitwisselen over Serious Gaming, multiprobleem gezinnen en leerkracht-leerling-relaties.

Kim Bul - CDSDCS2014 foto 2

Toekomstvisie

Het congres werd georganiseerd door de Yulius Academie, die als doel heeft om het hulpverleningsaanbod in de geestelijke gezondheidszorg te optimaliseren en medewerkers te professionaliseren. Vanuit deze gedachte is de internationale conferentie tot stand gekomen en zijn er een aantal mooie doelen bereikt. Zo is de afdeling Yulius Autisme van plan de PEERS interventie aan te bieden, met de ambitie andere instellingen te inspireren om evidence-based te gaan werken.

Tijdens het congres werd duidelijk dat gezamenlijke inspanningen nodig blijven om toekomstige transities zoals die van de jeugdzorg en het passend onderwijs succesvol laten te verlopen. Het netwerk dat door middel van de internationale conferentie CDSCS2014 is opgebouwd, beaamt dit en pleit voor nieuwe inhoudelijke concepten en samenwerkingsmodellen. Wij hopen u in de toekomst te ontmoeten en onze samenwerkingsverbanden verder te versterken!

Kijk op www.yuliusacademie.nl en www.yuliusautismeexpertisecentrum.nl voor ons aanbod en meer informatie over upcoming events!

Kim Bul Over Kim Bul

PhD-student | woont in het gezellige en bosrijke Tilburg | orthopedagoog | hardlopen | e-health | Yulius Academie (wetenschaps- en kenniscentrum van Yulius) | yoga | onderzoeker op het gebied van ADHD, serious gaming | zonvakanties | innovatie en uitdaging

Reageren