Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Serious Gaming – Een innovatieve benadering binnen de jeugd-ggz

eHealth staat sterk in de belangstelling van de ggz. Het zou positieve effecten hebben op de toegankelijkheid, transparantie, kwaliteit en efficiëntie in de zorg. Het snelgroeiende aantal studies naar eHealth toepassingen laat zien dat online psychotherapie, met name cognitieve gedragstherapie (CBT), effectief kan zijn in de behandeling van angst- en stemmingsstoornissen. Binnen de jeugd-ggz is onderzoek naar eHealth in opkomst. Vooral het inzetten van Serious Games is een interessante ontwikkeling. Lukt het echt om met computerspellen de geestelijke gezondheid van kinderen en adolescenten te verbeteren?

Dit is de tweede bijdrage rondom het International Conference on Child Development in School & Community Settings. Lees ook de andere bijdragen.

Serious Games zijn games gericht op spelenderwijs kennis en/of vaardigheden aanleren en/of gedrag veranderen binnen een aantrekkelijke digitale spelomgeving. Steeds meer behandelaren zetten neurocognitieve trainingen met game-elementen in bij kinderen en adolescenten met zwakke executieve functies, zoals het geval is bij kinderen met ADHD, autisme en psychosen. Bekende voorbeelden daarvan zijn Cogmed en Braingame Brian. De eerste resultaten zijn in ieder geval positief. Kinderen met ADHD blijken zeer gemotiveerd te zijn om dergelijke games te spelen en dat kan bijdragen aan het optimaliseren van taakprestaties en vergroten van therapietrouw. Daarnaast zijn steeds meer ouders op zoek naar alternatieven voor medicatie. Dat zorgt voor een steeds groter aanbod aan Serious Games, als aanvulling op het bestaande behandelrepertoire.

Van functionele schets naar 3D game

Binnen de jeugd-ggz worden er steeds meer projecten opgezet waarbij het ontwikkelen van eHealth (zoals Serious Games en apps) centraal staat. Hierbij zijn mensen uit verschillende disciplines betrokken, die intensief samenwerken. Het proces start met het zoeken naar ervaren partners binnen de ggz en Serious Gaming industrie. Daarbij moet het welzijn van de patiënt altijd centraal staan. Gamedesigners en gedragswetenschappers bespreken de leerdoelen van een game, de manier van feedback, de verhaallijn en de inhoud van de oefeningen. Daarbij betrekken we de doelgroep en testen we prototypes als onderdeel van dit proces om gezamenlijk tot een gebruiksvriendelijk en effectief eindproduct te komen.

Theorie – Praktijk

Met het ontwikkelen van een Serious Game zijn we er nog niet. Wanneer er een eerste prototype beschikbaar is, voeren we wetenschappelijk onderzoek uit om de effectiviteit van de Serious Game te onderbouwen. Meestal starten we met een pilotstudie om de gebruiksvriendelijkheid te toetsen, waarna een grootschalige effectiviteitstudie volgt. Belangrijke vragen die tot op heden onbeantwoord blijven:

  • Hoe vaak moet een kind een game spelen om optimale effecten te behalen?
  • Hoe generaliseert het kind het geleerde binnen het spel naar de dagelijkse praktijk?

Deze antwoorden zijn niet alleen relevant voor toekomstig onderzoek en praktische implementatie. Het zijn uiteindelijk de kinderen en hun ouders die ermee aan de slag moeten. En ook al zijn games nog zo motiverend, voor de kinderen blijft het hard werken om vaardigheden eigen te maken. Ouders en therapeuten zullen hier altijd een ondersteunende rol in blijven spelen.

Krachten bundelen

Een Serious Game ontwikkelen en onderzoeken is een kostbaar en tijdrovend proces. Samenwerking tussen Serious Game experts, behandelaren en wetenschappers is noodzakelijk om nieuwe eHealth-initiatieven te starten en deze op wetenschappelijke evidentie te onderzoeken. Deze gedachte past binnen de oproep van Athanasios Maras om samen te werken en gezamenlijk te komen tot nieuwe inhoudelijke concepten en samenwerkingsmodellen om transities binnen de jeugd-ggz en het onderwijs succesvol te doorlopen. Met het toepassen van games binnen de jeugd-ggz kijkt men verder dan de zorg van vandaag. Games kunnen een effectieve en kostenefficiënte aanvulling op het zorgaanbod zijn in tijden waarin iedereen van de jeugd-ggz meer moet bieden met minder financiële middelen.

Pionieren in eHealth: Pamela Kato

Pamela Kato is psycholoog en internationaal bekend om haar expertise in het ontwikkelen en onderzoeken van Serious Games voor de (geestelijke) gezondheidszorg. Zij heeft onder andere gewerkt aan:

  • Re-Mission: game gericht op kinderen en jongvolwassenen met kanker dat als doel heeft om de patiënt te informeren over de werkzaamheid van behandeling en daarmee de therapietrouw te verhogen.
  • Plan-It Commander: game gericht op vaardigheden aanleren aan kinderen met ADHD, zoals tijdmanagement, plannen en prosociaal gedrag.
  • heldere richtlijnen voor het opzetten van wetenschappelijk onderzoek naar de effectiviteit van Serious Games

Pamela Kato zal tijdens de conferentie CDSCS2014 een ‘meet the expert’-sessie verzorgen over Serious Gaming. U kunt haar vragen stellen over eHealth en Serious Gaming.

Laat je informeren en inspireren op CDSC2014

Wilt u kennis over het toepassen en de (potentiële) werkzaamheid van Serious Games bij bepaalde patiëntengroepen delen? Of meer weten over het ontwikkelproces van een Serious Game? Kom dan naar de conferentie CDSC2014 en bezoek de expertsessie met Pamela Kato!

Kim Bul Over Kim Bul

PhD-student | woont in het gezellige en bosrijke Tilburg | orthopedagoog | hardlopen | e-health | Yulius Academie (wetenschaps- en kenniscentrum van Yulius) | yoga | onderzoeker op het gebied van ADHD, serious gaming | zonvakanties | innovatie en uitdaging

Reacties

  1. Annemarie zegt:

    Prachtig plan! Maar waarom alleen voor kinderen/adolescenten? Dit kan bij volwassenen toch ook werken?

  2. Athanasios Maras Athanasios Maras zegt:

    Hallo Adam,

    MindLight is inderdaad een leuk initiatief. Hebben jullie al onderzoek gedaan naar de effectiviteit van MindLight en is duidelijk voor welke doelgroep kinderen (leeftijd, IQ, enzovoort) het meest geschikt is?
    Ben erg geïnteresseerd.
    Groeten
    Athanasios

  3. Kim Bul zegt:

    Hallo Adam, bedankt voor je reactie. Goede aanvulling! Ik ben op de hoogte van MindLight via GamesforHealth congres dat ik elk jaar bezoek!

  4. Nog een leuk initiatief in deze veld: MindLight. Deze spel was ontwikkeld om kinderen met angst te helpen. Het is een mooi en moderne spel waar kinderen moeten rustig blijven ook tijdens angstige situaties binnen het spel.

    http://theplayniceinstitute.com/?p=98 (in het engels)

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten