Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Samen leren – Samen delen – Beter samen

Van 26 tot 28 Juni 2014 vindt in Rotterdam een conferentie plaats, waarin de kindontwikkeling binnen de maatschappelijke en onderwijscontext centraal staat. Want alleen als iedereen meewerkt aan nieuwe inhoudelijke concepten en samenwerkingsmodellen, kan de transitie en transformatie van Jeugdzorg en Kinder- en Jeugdpsychiatrie en het invoeren van Passend Onderwijs van begin af aan een succes worden.

CDSCS2014Hiervoor moeten wij elkaar ontmoeten, van elkaar leren en samen modellen ontwikkelen. Wij, dat zijn alle soorten zorgprofessionals, docenten, managers en teamleiders van de diverse instellingen en beleidsmakers van gemeentes. Nu zitten vooral beleidsmakers en managers aan de tafel om het ‘Monopolie van de Jeugdtransitie en het Passend Onderwijs’ te spelen. Het is tijd om hier de inhoud aan te verbinden. Laten wij voor een kort moment treurige thema’s zoals bezuiniging, tempo van transitie en rechtsposities van kinderen en gezinnen vergeten; die thema’s zullen ons komende jaren nog bezighouden.

Nieuwe samenwerkingsmodellen ontwikkelen ondanks transitiestress

De punten waarover wij het vanaf het begin unaniem eens waren, krijgen nu in de transitiestress de minste aandacht:

  • We moeten medische zorg voor kinderen en jeugdzorg beter verbinden en afstemmen.
  • Zorgexpertise en onderwijs moeten beter samenwerken.
  • Meer betrokkenheid en zelfverantwoordelijkheid van ouders zijn nuttig en waardevol.

Natuurlijk is het lastig om in een half jaar voor invoering van de nieuwe wetgeving alle mogelijke verbeteringen van integrale en complementaire samenwerking te bedenken. Aan de andere kant weten wij ook dat het inrichten van sociale wijkteams, jeugdteams, teams voor consultatie en diagnostiek niet de gehele oplossing kan zijn – en bovendien niet goed van te voren is onderzocht op effectiviteit en efficiëntie.

Een centrale bijeenkomst is nodig om diverse inhoudelijke expertise te verbinden

Voor beleidsmakers en managers die weinig tot geen verstand hebben van de inhoud is het vanzelfsprekend makkelijker om zich vast te houden aan zorglogistiekprocessen, financiële stromen, werkwijzen en straks veel protocollen. Het is hen niet eens kwalijk te nemen; dit is hun vak en het moet ook gebeuren. Maar wij zouden het onszelf wel kwalijk moeten nemen als wij onze inhoudelijke expertise niet laten spreken en tot kern van de transities laten worden. Dit gebeurt hopelijk op verschillende plekken al op kleinere schaal, maar een centrale bijeenkomst waar wij onze ideeën kunnen delen en met elkaar kunnen toetsen is erg welkom.

Internationale experts kunnen ons zienswijze verruimen

Om ook buiten onze eigen leer- en ervaringskaders kennis op te kunnen doen hebben we ervoor gekozen om een internationale conferentie te organiseren met experts uit andere Europese landen en van overzee. Ik ben benieuwd wat de ervaringen zijn uit Engeland, waarvan prof. Eric Taylor, een van de bekendste kinder- en jeugdpsychiaters van het King’s College in London, ons een overzicht zal geven en zijn levenslange ervaringen bundelt in nieuwe visies over zorg voor kinderen en gezinnen. Of wat prof. Pol van Lier en prof. Robert Pianta, beiden belangrijke wetenschappelijke experts op het gebied van onderwijs en psychologie, ons kunnen vertellen over een optimaal leerklimaat op school, over de competenties van leerkrachten die ertoe doen om ook leerlingen met probleemgedrag een toekomst te kunnen bieden. Het hele conferentieprogramma met alle plenaire sprekers, workshops, minisymposia en experts, leest zich als het “Who is Who” in het veld van wetenschappelijk onderzoek en praktijkkennis.

Mis deze mogelijkheid niet en draag bij aan de inhoudelijke transformatie van Jeugdzorg en Passend Onderwijs.

Meer informatie en inschrijven

De komende tijd zullen wij de thema’s van de conferentie en de sprekers verder toelichten via De Kennis – Blogs.

Athanasios Maras Over Athanasios Maras

kinder – en jeugdpsychiater, gedragstherapeut | directeur Yulius Academie, wetenschaps- en kenniscentrum van Yulius | vader van 3 prachtige kinderen | lid wetenschappelijk adviesraad Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie | was vele jaren voetbalcoach voor jongeren in Duitsland | onderzoeker op het gebied van adhd, autisme, onderwijs & psychiatrie, gezinspsychiatrie, pleegzorg, transitie | houdt van kunst, theater en moderne dans | houdt van samenwerking met collega’s en universitaire partners in binnen- en buitenland | ondersteunt de ontwikkeling van kinder- en jeugdpsychiatrie in Brazilië

Reacties

  1. Ook in tijden van moderne en professionele zorg die in Nederland zeker geboden wordt, zijn en blijven “sterke” mama’s en papa’s heel belangrijk.
    Wij moeten dan als professionals vooral onze bewondering uitspreken en dankbaar zijn voor de zorg die kinderen van “sterke” mama’s en papa’s krijgen.
    Het is wel een serieus probleem als wij blijkbaar bij enkele kinderen (uw zoon is helaas niet het enige geval) geen professionele hulp kunnen bieden.
    Dit moet zeker onze uitdaging blijven en ook thema van dergelijke meetings en conferenties: Passende Zorg te kunnen bieden voor alle kinderen die deze zorg nodig hebben.

  2. Rijken van olst zegt:

    Beste heren,
    Ik ben al geruime tijd lid van verschillende groepen waaronder uw groep.
    Ik lees keer op keer vol bewondering hoe allerlei hoog opgeleiden mensen van alles in een blog vermelden, voor de kinderen met allerlei beperkingen.
    Ik durf te zeggen dat ik de meeste ervaring heb met de weg uitstippelen het vechten voor mijn zoon, het verwerken van de afwijzingen.
    Ja heren dit is een mama van een zoon die al meer dan 5 jaar thuis zit vanwege zijn beperkingen. Nooit is het een instantie gelukt mijn zoon hulp te bieden op psychisch gebied, ondersteuning aan ons, op dagbesteding succes ervaring te geven!!! De ontheffing was zo geregeld toen de tijd. Het was de professor die me vertelde; onmiddellijk van school moet dit mannetje hij is jarenlang overvraagt. Uitleg wat zijn handicap betreft nooit gekregen. Maar wel 5 jaar lang mijn zoon dag en nacht bij me. Niemand die er naar vraagt of informeerde.
    Nee mijn zoon paste niet in een hokje het is te complex.
    Maar geleerde heren ondanks dat het me huwelijk, mijn zaak en me leven kost! Hij heeft mijn!
    Denk aub hier is over na. Hij zal niet de enige zijn.

    Een sterke mama

  3. Athanasios Maras Athanasios Maras zegt:

    Dag Hans,

    Interessante blog over transformatie Jeugdzorg op Pedagoogle. Dank voor de tip.
    Hoop je vindt tijd om op ons conferentie Child Development in School and Community Settings van 26-28 juni in Rotterdam aanwezig te zijn. Ik zou het leuk vinden je daar te ontmoeten. Hoe zorgen wij voor dat inhoud, expertise en ervaringsdeskundigheid, centraal komt te staan in de komende jaren van transformatie? Dit thema moet ons nog lange tijd bezig houden.
    Veel groeten
    Athanasios Maras

  4. Inderdaad ontbreken er belangrijke spelers bij het ‘Monopolie van de Jeugdtransitie en Passend Onderwijs’. Inhoudelijke deskundigheid en bevlogenheid zijn de toverwoorden. Zie ook Pedagoogle, blog Transformatie jeugdzorg: dreiging van papieren tijgers en beunhazen http://hkoppies.wordpress.com/2014/05/23/transformatie-jeugdzorg-dreiging-van-papieren-tijgers-en-beunhazen/

  5. Samen leren – Samen delen – Beter samen http://t.co/JRiox2Z8YT Mooi geluid! Laten we elkaar vinden op inhoud!

Reageren