Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Onpasselijk makend onderwijs

Het is de week van Passend Onderwijs. In mijn stad bestaat een enorme kloof tussen de wens en de werkelijkheid. Ook deze week krijg ik beide uitersten hiervan voorgeschoteld. Het goede nieuws is dat veel scholen beginnen te begrijpen wat er verwacht wordt. Het Samenwerkingsverband hier (alle schoolbesturen in een samenwerkingsverband maken samen afspraken over hoe voor elke leerling zo goed mogelijk passend onderwijs kan worden gerealiseerd) voorziet hen van duidelijke doelstellingen en ondersteunt scholen om deze doelen stapsgewijs te bereiken. Helaas heeft ons kind te maken met een grote uitzondering.

Bedreigde soort

De leerkracht van onze zoon anticipeert. Doorgaans is dat een uitstekende kwaliteit voor een leerkracht. Bij deze persoon pakt het anders uit. Deze leerkracht typeert zich door zich constant bedreigd te weten door ‘de mens’, met name in de vorm van zijn leerlingen en hun ouders. De arme man is een strategisch persoon. Hij heeft in de loop der jaren zijn eigen methoden ontwikkeld om het bedreigende gedrag van leerlingen en ouders bij te sturen:
• Hij benadrukt van te voren welk bedreigend gedrag hij niet wil zien.
• Hij hanteert de ’verdeel en heers’-methode.
• Hij liegt en verhult dat door te zeggen dat de ander liegt.
• Hij weet alles, in elk geval meer dan ouders en leerlingen, ook als dat niet zo is.
• Hij weet precies wat onmogelijk is.
• Hij hanteert een duistere methodiek als beloningssysteem.

Beloningssysteem -1.0

De leerling kan punten verdienen door:
• een rijtje sommen foutloos maken (geen onderscheid bij dyscalculie/dyslexie)
• netjes schrijven (geen onderscheid bij adhd/dyspraxie)
• algemeen, niet nader omschreven braaf gedrag
• woordjes of huiswerk oefenen
• nog een aantal manieren die nergens eenduidig vastgesteld staan
De leerling kan met de gespaarde punten spullen kopen op de veiling voor een schoolvakantie. De kinderen vinden het enig dat hij daar een leuke show neerzet. De spullen die hij veilt moeten de kinderen zelf mee van huis nemen: iets te snoepen en iets dat je niet meer gebruikt. Niks meenemen sluit het kind uit van deelname. De kinderen bieden op de geboden spullen. Uiteraard heeft het ene kind meer punten dan het andere. Punten weggeven mag niet. Mocht je na de veiling punten overhouden, dan zijn die helaas niet meer geldig. Na de schoolvakantie begint iedereen op nul. Sparen is dus geen optie. Diefstal wordt bestraft met uitsluiting van deelname (hij pakt de spaarzaam verdiende punten dus af).

Robin Hood

Dat is wel eens gebeurd. Een zeer getalenteerde jongen uit deze klas is onder deze voorwaarden amper in staat punten te verdienen. Voor zijn talenten krijgt hij geen punten. Dit onrecht voelt dit kind uiteraard tot in zijn tenen. En hij besluit, bij gebrek aan Robin Hood, zelf wat punten opnieuw te verdelen. Uiteraard ontdekt de leerkracht dit, en pakt zijn laatste sprankje hoop af. Geen punten. Geen veiling voor hem. Er zijn onderhand gelukkig een aantal kinderen die zo verstandig zijn geen punten te sparen en ook niks meer mee te nemen naar de veiling. De show is tenslotte het leukste en die gaat toch door.

Voetstuk

Voor discriminerende opmerkingen heeft hij nu ook een methodiek. Begin vorig schooljaar heb ik hem namelijk uit kunnen leggen dat ‘poepchinees’ misschien niet het meest geschikte koosnaampje is om te gebruiken. Hij heeft dat wel opgepakt, eerlijk is eerlijk. Een kind dat een discriminerende opmerking maakt, moet voor de klas excuses aanbieden aan elke medeleerling die hierdoor gediscrimineerd kan zijn. Ook als dit kind in een andere klas zit. Heel soms zegt hij trouwens nog wel ‘poepchinees’. Ik heb niet gehoord dat hij dan zelf ook dit excuus maakt, helaas.

Passend onderwijs

Wat zijn nu noodzakelijke vaardigheden van een leerkracht binnen Passend Onderwijs? Dat het bovenstaande foute boel is, weten we eigenlijk wel. Een leerkracht moet lesgeven. Dat is zijn kerntaak. Daarvoor is nodig dat hij de omstandigheden naar zijn hand zet. Dat doet een leerkracht door een band op te bouwen met zijn leerlingen en zijn leerstof zo smakelijk mogelijk op te dienen. Een band opbouwen met een leerling doe je door berekenbaar en voorspelbaar te zijn. Hoe je leerstof smakelijk opdient, demonstreert het programma Klokhuis dagelijks.

Helikopter

De leerkracht moet dit proces per helikopterview beschouwen. Hij mag zich daar verwonderen over het samenspel van leerling, ouders, team, inspectie, passend onderwijs en de karakters die dit geheel kleuren. Vanuit liefde voor zijn vak, vanuit vakmanschap kan hij de onderdelen op waarde schatten. Alles is gevormd door tijd en omstandigheden. Hierop kunnen reflecteren vormt zijn professioneel handelen. Dan wordt duidelijk dat mensen handelen in het belang van een waardig voortbestaan, en dan zal hij zien dat de drijfveer van dit handelen liefde is. Leerkrachten die deze liefde niet herkennen, worden bedreigd in hun voortbestaan. Ze zijn gelukkig van het uitstervende soort. En we hoeven ze niet te beschermen.

Deze bijdrage verscheen ook op Sterkeschool.nl >>
Meer informatie over samenwerkingsverbanden >>

Felice Flameling Over Felice Flameling

moeder van twee bruisende boys | getrouwd met betrokken echtgenoot | MatriXcoach | leerkracht die Kracht thuis inzet | lid Ouderplatform | lid ouderraad | Veelkant.nl | creabea in woord en beeld | theatersporter | muzikaal | Nature is mijn Nurture | levend vangnet

Reacties

  1. Avatar Cornelie zegt

    Soms dacht ik toen mijn zoon op de lagere school zat met weemoed aan mijn lagere school waar ik het hoofd nog echt van herinner als een warme bekwame betrokken man die me ook nog in de brugklas heeft geholpen met Nederlands. De huidige generatie en niet alleen leerkrachten denken dat ze prinsen en prinsessen zijn die alwetend zijn en ook het recht hebben op bijvoorbeeld vrij nemen voor een leuke activiteit/hobby en dus zorgen voor bijv. onrust in een klas door de zoveelste vervanger, en alles om zich zelf draait. Ik merkte laatst dat ik nog boos en emotioneel ben op die school van hem al zit hij al 2 jaar met groot plezier op een middelbare school.

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten