Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

eHealth, vooral e of toch gewoon health?

Digitalisering in de maatschappij is niet meer weg te denken. Dit geldt ook voor de zorg. Het gebruik van Internet en Communicatie Technologie (ICT) in de zorg, eHealth, neemt steeds serieuzere vormen aan. Leggen we daarbij de nadruk op de ‘e’- of vooral op de ‘health’-component?

Het ‘waarom’ van eHealth: van digitalisering…

Sinds internet eind vorige eeuw het grote publiek bereikte, neemt de digitalisering van diensten in rap tempo toe. Een paspoort verlengen kan na een online afspraak, je boekt een vakantie online en na afloop gaan de foto’s niet langer naar een fotozaak: je zet ze al tijdens de vakantie op Facebook. Iedereen bankiert online en een groeiende groep ook via een app op hun smartphone.

…naar participatie…

Het gevolg van de digitaliserende maatschappij en burger is dat we andere verwachtingen hebben ten aanzien van zorgdiensten. Wanneer de digitale burger zorgvrager wordt, verwacht deze zijn informatie online te kunnen vinden of online een deel van zijn zorg te kunnen regelen. De zorgvrager wordt dankzij internet mondiger en zelfredzamer. Hij wil zelf verantwoordelijkheid kunnen nemen voor zijn zorg. eHealth biedt de zorgvrager hiertoe de mogelijkheden. Ik noem dit de participerende (digitale) zorgvrager.

…en een terugtrekkende overheid.

Naast de verandering als gevolg van de digitalisering en de participerende zorgvrager dringt de overheid aan op integratie van eHealth in de zorg. Zij ziet hierin mogelijkheden om: – de zorgvrager meer regie over zijn eigen zorg te geven – de zelfredzaamheid van de zorgvrager te ondersteunen – om de kosten te reduceren, doordat zorginstellingen dankzij eHealth efficiënter kunnen werken

eHealth, het ‘wat’

Het gebruik van ICT in de zorg kent vele aanduidingen. Telehealth, telemedicine, telecare, zorg op afstand, e-mental-health, allemaal termen die te horen zijn in de wereld van zorg en ICT. eHealth is een verzamelnaam voor dit brede spectrum aan zorg-ICT- en zorgtechnologietoepassingen. De kern is dat er sprake is van het gebruik van informatie- en communicatietechnologie, onder andere internettechnologie, gericht op de zorgvrager of onderlinge samenwerking in de zorgproces, met als doel het verbeteren van de individuele gezondheid of de gezondheidszorg in het algemeen . Duidelijk is dat de techniek veel nieuwe mogelijkheden voor de zorg creëert. Zorginstellingen kunnen verschillende vormen van eHealth in alle fasen in de zorg inzetten, van zelfzorg of zelfbeheer tot behandeling of monitoring. Het figuur toont hoe ze dat kunnen doen.

eHealth, ook in de Kinder- en jeugdpsychiatrie?

Jazeker, de voorbeelden zijn er. Denk aan de online interventie Dappere Kat, die 8 – 14-jarigen leert omgaan met sociale angst. Of online educatiemodules over bijvoorbeeld autisme voor de ouders met een kind met autisme. In de kinder- en jeugdpsychiatrie is samenwerking met de ouders van groot belang. Online communicatie kan mogelijkheden creëren voor betrokkenheid van de ouders bij de zorg. Soms durven jongeren offline geen hulp te zoeken, maar online wel, zo blijkt uit het groeiende aantal initiatieven voor chathulpverlening, bijvoorbeeld aangeboden door RIAGG NHZ. En bij een overdracht van kinder- en jeugdpsychiatrie naar volwassenen-GGZ is behoud van kennis van de jeugdige, en overdracht en ondersteuning van belang. Ook daarbij kan eHealth een rol spelen. Het e-book van het Landelijk Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie geeft een mooi overzicht van eHealth-initiatieven.

Meer e of meer health?

Zoals voor alle zorg geldt, moeten zorginstellingen ook eHealth op maat inzetten, passend bij de zorgvrager, zijn probleem en zijn context. Bij voldoende kennis van eHealth en een open houding ten aanzien van de mogelijkheden, zal blijken of eHealth een groter of kleiner onderdeel van de zorg kan zijn. Daarbij gaat het er mijns inziens vooral om dat je bekijkt wat de waarde ervan in het zorgproces is. Dat het via internet verloopt, is daarbij van ondergeschikt belang.

De RVZ heeft in 2002 (van Rijen, et al., 2002) de eerste definitie gegeven van eHealth, waar bovenstaande definitie op gebaseerd is. Belangrijk is dat eHealth zich niet alleen richt de zorgvrager, maar ook op onderlinge samenwerking tussen zorgverleners. Meer informatie: online interventie Dappere Kat, online educatiemodules over autisme en chathulpverlening aangeboden door RIAGG NHZ.

Saskia Timmer About Saskia Timmer

directeur Changinghealthcare academy | (online)opleiden voor (e)Health | tennist | eHealth-expert | van oorsprong zorgverlener, loopbaan in de zorg gestart in de KJP | zorginnovator | passie voor duurzame zorg en cliëntparticipatie | in de spaarzame vrije minuten achter de piano

Comments

  1. eHealth, vooral e of toch gewoon health? http://t.co/J9lp4OG7yX #overheid #bezuiniging #zorg #innovatie

Reageren