Over kinderen, hun psychische problemen, hun ouders en hun behandelaars.

Allemaal meedoen!

Het autisme, ADHD, en/of de licht verstandelijke beperking van onze zonen Jerry en Sidney: mensen houden er niet altijd rekening mee. Soms worden ze er keihard op afgewezen. Toen ze klein waren waarschuwden andere ouders hun kinderen niet met onze jongens te spelen. Niet alle ouders. Ik kon me het ook wel voorstellen. Je wist immers maar nooit wat er in ze opkwam.

Ze gingen te ver van huis en verzonnen in hun ogen ‘goeie grappen’. Ook waren er problemen met spelregels die ze anders interpreteerden of waarvan ze vonden dat andere kinderen zich er niet aan hielden, of konden ze het spel van andere kinderen niet goed volgen. Natuurlijk hield ik ze scherp in de gaten en met kinderen maakte ik de afspraak dat ze eerst bij mij kwamen als er wat aan de hand was. Sommige ouders oordeelden keihard en zonder enig begrip.

Inclusief

Elk kind heeft recht op goed onderwijs, en kinderen met een beperking moeten een plaats krijgen in het reguliere onderwijs. Ik sta achter deze gedachte, maar heb ook wel een bedenking. Er zijn kinderen die speciaal onderwijs nodig blijven hebben. Want ook in passend onderwijs is niet voor alle kinderen een plek. Het kan zijn dat een kind zoveel zorg en begeleiding nodig heeft, zoveel aanpassingen, dat een reguliere school dit niet kan bieden. Het onderwijs aan onze kinderen leverde ook een hele zoektocht op. Wij hebben het in Amsterdam niet kunnen vinden: niveau VMBO met kleine klassen en extra begeleiding. Op het MBO (ROC) is de begeleiding zeer wisselend. Van kinderen verwacht men dat ze veel zelfstandig kunnen en doen. Je moet zelf plannen, zelf leren, en veel initiatief tonen. Het is fout gegaan op stages omdat men niets van het autisme wist, of eisen stelde waaraan onze oudste niet kon voldoen.

Hokjes

Ook in de zorg moet je in een hokje passen en dat is bij complexe problematiek erg lastig. Bijvoorbeeld bij het vinden van een goede behandelplek. Later bij het vinden van een plek om begeleid te kunnen wonen. Er zijn maar weinigen die eens verder kijken dan een dossier, die naar het kind kijken in plaats van naar diagnoses.

Afwijzen

Ondanks dat Jerry een WAJONG-uitkering heeft en voor zijn stage een negen (!) heeft gehaald is hij als werknemer toch afgewezen. Hij kon geen twee dingen tegelijk doen, zijn werktempo was matig, en bovenal verwachtte men meer sociale vaardigheid. We hebben het hier over een functie als vakkenvuller bij een grote supermarkt. Onze jongste zat het laatst ook niet mee. Hij vindt zijn opleiding Beveiliging erg leuk (is nu ook geslaagd) en wilde verder als Handhaver Toezicht en Veiligheid. Hij is afgewezen op grond van het gesprek. Dit liep niet helemaal soepel. Weinig spontane antwoorden. Maar ze hebben gewoon geen rekening gehouden met zijn autisme. Ze missen nu een uiterst betrouwbare kracht, want als een iemand de regels kan bewaken en details observeert, is hij het wel!

Meedoen: je bent goed zoals je bent!

Ideaal is een samenleving waarin iedereen kan meedoen. Een handicap mag daarbij geen obstakel zijn. Waarnodig moeten we aanpassingen doen. Wij houden onze jongens altijd voor dat het goed is zoals ze zijn. Accepteer ieder mens zoals hij is, je weet niet wat erachter zit, dus oordeel niet. Ze hebben zich aardig leren aanpassen, en anderen zullen ook rekening met hen moeten houden. Dat niet iedereen dat doet is een gegeven. De huidige SIRE-campagne helpt (hoop ik) een meer genuanceerde beeldvorming tot stand te brengen. Er is nog een lange weg te gaan!

Miek Wijnbergen Over Miek Wijnbergen

moeder van 2 zonen (gediagnosticeerd autisme en LVB, oudste ook ADHD) | lezer van (Scandinavische!) detectives & thrillers | actief voor Platform Verontruste Ouders en Transitie Jeugdzorg Ouders | altijd in voor lekker eten, terrasje, film en theater | actief SP-lid (zorg en welzijn) | houdt van fietsen en wandelen

Reacties

  1. Andere ouders waarschuwden hun kinderen niet met onze jongens te spelen. #blog ‘Allemaal meedoen!’ @miek65 http://t.co/pC32boRWFY

  2. Allemaal meedoen! Treffende blog van @miekwijnbergen over waar ze met haar zonen tegenaan loopt http://t.co/UyVDNTEThg #adhd #autisme

  3. Avatar http://Willeke%20Huttinga zegt

    ja heel goed als mensen meer kennis hierover krijgen weten ze ook meer wat ze kunnen verwachten en hoe ze hier beter mee om kunnen gaan

  4. Niet te snel oordelen levert iedereen kansen op. Mooi blog van @miek65 op @DeKennis: ‘Allemaal meedoen! http://t.co/dv7RzTWfoP‘ #jeugdggz

Het Kenniscentrum Kinder- en Jeugdpsychiatrie maakt gebruik van cookies voor analyse van het gebruik van deze website en om de website optimaal te laten werken. Uw bezoek blijft daarbij anoniem. Voor meer informatie, zie onze privacyverklaring

De cookie-instellingen op deze website zijn ingesteld op 'toestaan cookies "om u de beste surfervaring mogelijk. Als u doorgaat met deze website te gebruiken zonder het wijzigen van uw cookie-instellingen of u klikt op "Accepteren" hieronder dan bent u akkoord met deze instellingen.

Sluiten